Tuesday, May 13, 2014

Hari Merentas Desa SKST

Tarikh : 10 Mei 2014
Masa : 7.45 pagi
Tempat : Dewan Sekolah

Acara tahunan yang ditunggu oleh murid-murid tahun 3, 4, 5 dan 6 iaitu acara merentas desa. Alhamdullih... Besyukur kepada Allah s.w.t. kerana telah mempermudahkan perjalanan hari tersebut dan melindungi semua warga SKST dari sebarang kecelakaan.

Seperti biasa, seawal jam 7.30 pagi murid-murid berkumpul di dewan untuk mengikuti perhimpunan pagi dengan membacakan doa, nyannyian lagu negaraku, ikrar dan nasyid asma ul-husna. Cikgu Ehsan selaku guru bertugas memaklumkan kepada semua murid yang akan menyertai larian tentang perkara-perkara yang perlu diberi keutamaan:

  • murid-murid yang mempunyai masalah kesihatan tidak dibenarkan berlari
  • memakai kasut dan pakaian sukan
  • berlari disebelah bahu jalan sahaja
  • mendapatkan gula-gula bagi setiap check point
  • tidak menolak atau berebut-rebut semasa permula larian
Para peserta juga dimaklumkan tentang sistem pemarkahan. Hadiah akan diberi kepada peserta yang mendapat tempat pertama sehingga perserta ke-20 bagi setiap kategori. Peserta pertama akan mengumpul 20 markah, perserta kedua 19 markah dan seterusnya.

Sebaik sahaja selesai taklimat, para peserta diambil-alih oleh Cikgu Ismail untuk sesi memanaskan badan dan regangan otot. Selasa 20 minit para peserta membuat aktiviti memasnaskan badan sementara menunggu pegawai polis yang bertugas datang. Kelihatan para peserta teruja melakukan aktiviti ini.

Pada jam 8.43 pagi, Guru Besar melapaskan kategori pertama iaitu kategori 3L diikuti dengan kategori 3P pada jam 8.46 pagi. Kategori 4L dilepaskan pada jam 8.53 pagi diikuti dengan kategori 4P pada jam 8.56 pagi.


Taklimat awal oleh Cikgu Mohamad Ehsan

Hakim Penamat siap sedia dengan tempat dan borang keputusan

Aktiviti memanaskan badan dikendalikan oleh Cikgu Ismail Ibrahim

Cikgu Mohamad Ehsan dan Ustaz Azmir Helmi siap sedia dengan pelekad Check Point

Guru Besar En. Md Daud b. Md Nor melepaskan peserta larian

Larian yang bersemangat bagi kategori 4L


Check Point Pertama (4P,4L, 3P dan 3L)

Check Point ke-2 Kelas 4L, 3P dan 3L

Peserta larian mula terasa keletihan

Antara peserta kelas 4P yang mula sampai

Sangat-sangat letihdan tidak berdaya


Keputusan Rasmia Acara Merentas Desa 2014

Pada jam 9.10 pagi para peserta sudah mula tiba diperkarangan sekolah. Semua peserta tiba di perkarangan sekolah pada jam 9.30 pagi. Para peserta diberi rehat seketiga dan diberi minuman sirap. Selepas waktu rehat pada jam 10.45 pagi telah dirancang juga acara sukaneka untuk murid-murid tahun 1 dan 2 telah dijalankan. Murid-murid dibahagikan kepada 4 kumpulan di mana setiap kumpulan terdiri daripada 5 orang ahli. Acara boling yang menggunakan bola baling dan botol air telah memberi keceriaan dalam kalangan murid-murid sama ada yang terlibat atau pun murid-murid yang menonton. Kumpulan yang berjaya menjatuhkan botol minuman terbanyak akan dikira sebagai pemenang. Sebanyak 3 frame diberikan atau 3 kali balingan diberikan kepada setiap peserta dalam satu-satu kumpulan.





Murid-murid tahun 6 juga telah diberi peluang dalam acara sukaneka ini bagi menghilangkan tekanan dalam PdP. Murid-murid tahun 6 lelaki menyertai aktiviti ini secara berpasangan dengan menendang bola ke arah botol air. Botol air yang terbanyak berjaya dijatuhkan maka pasangan tersebut akan dikira sebagai pemenang. Manakala peserta perempuan pula dikehendaki menggoleh bola ke arah botol menggunakan tangan kiri dan tangan kanan bagi peserta yang menulis tangan kiri. Pemenang dikira seperti peserta lelaki. Selepas sahaja tamat permainan ini pada jam 12.45 tengah hari, semua murid dilatih latihan kawad untuk acara perhimpunan rasmi unit beruniform pada keesokan harinya. Cikgu Ismail yang mengendalikan aktiviti ini.



Sukaneka Murid-murid Tahun 6 (Lelaki)

Sukaneka Murid-murid Tahun 6 (Perempuan)

Teruja barisan penyokong

Latihan Perhimpunan Mingguan Unit Beruniform (Diketuai Unit Uniform Pengakap)

Latihan Nyanyian Lagu dan Menaikkan Bendera


Majlis bersurai pada jam 1.15 petang. Murid-murid diberi minuman susu (PSS).

Pihak sekolah merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada semua murid yang mengambil bahagian dalam acara yang dipertandingan. Ucapan tahniah juga diucapkan kepada semua guru dan staf yang terlibat dalam menjayakan program pada hari tersebut.


KEPUTUSAN / SENARAI NAMA PEMENANG ACARA MERENTAS DESA






No comments:

Post a Comment